-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1718 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

در مسائل خاصي كه به حق الناس بر مي گردد، حساس شده ام و نمي دانم چه كنم تا حق الناسي در گردنم نباشد، مثلاً با به صدا در آوردن زنگ دوچرخه (يا بوق موتور و ماشين) اگر كسي ترسيده باشد يا در اثر غفلت با دوچرخه به كسي زدم. اما ضرر و زياني به وي وارد نشد. يا به علت عدم حضور ذهن به كسي كه نشاني جايي را از من خواسته گفتم نمي دانم. چند دقيقه ديگر يادم آمد، ولي برنگشتم و به او نگفتم و ... .

روحيه گناه گريزي شما را تحسين مي گوييم. از حق تعالي بخواهيد اين روحيه و خوف از گناه را همراه با معرفت در شما افزايش دهد.

قرآن كريم در آيه 32 نجم مي فرمايد: نيكوكاران كساني هستند كه از گناهان و اعمال زشت دوري مي كنند و گناهي از آن ها سر نمي زند جز لَمم آمرزش پروردگار تو گسترده و وسيع است. حق الناس اگر چه بسيار مهم است و گناه كوچك آن هم بزرگ مي باشد. ليكن آن چه را كه شما به عنوان حق الناس ذكر كرده ايد، قطعاً از لمم محسوب مي شود كه قرآن صريحاً وعدة آمرزش آن را داده است، و آن را مانع از اين كه در زمرة محسنين قرار گيرد، ندانسته است.

مفهوم لمم و ارتباط آن با كارهاي شما

لمم از ريشة المام، به معني نزديك شدن به چيزي بدون انجام آن است. گاهي به اشياي قليل و كم نيز اطلاق مي شود. مفسران با توجه به معني لغوي و روايات اهل البيت(ع) معاني مختلفي براي لمم ذكر كرده اند، از جمله: قصد معصيت بدون انجام آن، نزديك شدن به گناه بدون آن كه مرتكبش شود، معاصي كوچك و كم اهميت، يا گناهي غير مكرر يا غير مداوم كه از آن استغفار شود. بنابراين انجام كاري كه سبب ترس ديگران شد، در حالي كه قصد اذيت كردن نداشتيد و هم چنين مثال هاي ديگري كه ذكر كردهايد، گناه محسوب نمي شود، يا اگر گناه باشد، از مصاديق لمم است كه ان شاء الله مورد عفو و آمرزش مي باشد.













مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.